Picture of the author
Picture of the author

The Collective Holiness of the Jewish People

What Anti Semitism Can Teach Us About Jews

59 min

Class Summary:

This class was presented on Tuesday Parshas Behaaloscha,15 Sivan, 5779, June 18, 2019 at the Ohr Chaim Shul, Monsey, NY 

Please leave your comment below!

  • RA

    Reb Aharon -4 years ago

    Brief summary of shiur

    Likutei Torah       Baal HaTanya          Parsha B’Haahlosecha     “V’Zeh Maaseh Hamenorah …”         

    1795    tav kuv nun hay

    J 18 ‘19

    The menorah is called “k’nesses Yisrael” – it is the kedusha of the entire neshamas of Yisrael together.

    Haftorah fr Zecharia, beginning of the 2nd Beis Hamikdash             Yehoshua was Kohen Gadol, his children

           intermarried,      the menorah was shown:  “zeh devar Hashem…” – “this is the thing of Hashem”

          “Kail Elokai Yisrael” – The “G-d, G-d of Israel” -  Hashem called Yaakov this title

          Zerubabel – the name is a combo of “zera” – “seed” and “babel” – “mixed up” – good & bad is

    mixed up, the seed of man and the seed of animal cuz sometimes a person goes after “sicha naeh” – “trite conversations/activities”  

            K’nesses Yisrael includes every Jew fr greatest to least,

     

    B’Midbar:  many negative occurrences of the Yidden until Bilham who gives beautiful praise of the Jews

     

    Yidden don’t always see their own unity yet the goyim do.  Haman said “am Mordechai” “people of Mordechai”         Hitler mach shmo saw the unity of the Yiden

     

    “One becomes smart from one’s enemies”.

    “Tell me who your enemies are and I will tell you who you are”.

     

    R Yosef Ber Solaveitchik:  re: dying al kiddush HaShem – dying for Yiddishkeit.   Supposed to for 3 cardinal sins – murder, idol worship, incest.  What about other things like not eating chametz on Pesach and dying cuz of it?                Rambam brings a proof from 300 children captured by the Romans who all jumped into the sea and died.  R Soleveitchik doesn’t like the proof cuz he says the 300 children with their unity were expressing an unusual ruach hakodesh – a G-dly spirit so it can’t be a proof.

    1. klall Yisrael has collective ruach hakodesh

    “atem aidah” – “you are my witnesses”

     

    Menorah – a channel for light

    Antisemitism – humanity doesn’t like ‘alarm clocks’.  Jews are witnesses for a living G-d of holiness &

    1. Ultimately all good people suffer from antisemitism.

    Jews are the ‘canary in the mine” ie miners sent canaries into mines 1st cuz the bird is very

    sensitive to gases so if it died or got sick the men would know not to go in.  When there is uprise in antisemitism, you can know that the country is going to go downhill.

     

    Hashem told Avraham:  “Those you bless will be blessed …”

     

    Self-hating Jews look at themselves as the cause of the antisemitism – get to hate self w/o knowing the

    holiness of klall Yisrael.

    Jews thrown out of almost every country they have lived in (besides Australia, New Zealand, S. Africa, a

    few others).

     

    Bais Yisrael:  Why don’t we say a brocho “shelo ahsani behama” thanking G-d for not making us an

    animal?  It may be a safek brocho l’vatala, a doubtful blessing that is not good to say because a person needs to go thru the day & see if they are acting as a human being, a Yid, not a behaima.

     

    Every interaction either is toward the good or bad, light or dark, positive or negative for one’s self and

    for the other that one is interacting with.   A Jew is a light giver – our goal is to make our interactions for the positive. 

     

    Menorah:  A large piece of gold is beaten out w/a hammer.  Breaking our midos, forming our personality and characteristics.   Requires stepping out of our comfort zone.  Challenging everything.  Aspire.

     

    “I’m not afraid if you aim high and miss, I’m afraid if you aim low and never miss.”

     

    “M’sheratzah l’tzas m’b’chinus rah v’l’asos azmos menorah ya’ahseh k’seder zeh”.

                    “One who wants to go out from negative/bad, to make oneself into a menorah, do according to

    this seder.”

     

    “passport picture” – who we are, how we travel thru life, our midos – can be reinvented

     

    Story of Alter Rebbe (lived on top floor) and his son R. Dov Baer (Mittler Rebbe) lived on 1st floor.  Mittler Rebbe was involved deep in learning and didn’t hear the baby crying.  Alter Rebbe came down and took care of the baby.  Said to his son, “Learning shouldn’t make you deaf to the cry of a baby!”.

    The Alter Rebbe was on the higher level of the house, a higher level of unity w/Hashem and he was on the level of ‘hearing the baby cry”.   

     

     

     

     

    Reply to this comment.Flag this comment.

  • עע

    עזריאל ענגגל -4 years ago

    רשימה של שיעור ראשון

    ב''ה.

    יום ג' פר' בהעלותך תשע''ט – שיעור בלקוטי תורה מאת הרה''ג והחסיד מוה''ר ר' יוסף יצחק יעקבסהאן שליט'א. תורגם ע''י עזריאל יהודה הכהן ענגעל

    פרשת בהעלותך דף לב, ד מאמר וזה מעשה המנורה מקשה זהב גו'.

    וזה מעשה המנורה מקשה זהב עד ירכה עד פרחה. הנה מנורה נקראת כנס"י

    לא רק שזה משהו פיזי, אלא זה השם של כנסת ישראל,

    שהיא קדושת כלל נש"י – נשמת ישראל.  

    כנסת ישראל זה לא רק שיהודים באים ביחד, אלא קדושה שבא מהכלל ביחד, נשמת ישראל, כשכולם מגיעים ביחד, הקדושה שמגיע מהכלל, ולא מהיחיד. וזה המנורה.

    כמבואר במנורת זכרי' הלא ידעת מה המה וגו' ויען כו' זה דבר ה' המנורה היא דבר ה'

    מדובר על הפטרה של פר' בהעלותך, על זכריה הנביא, שמספר על הנבואה האחרונה, ומספר על התקופה ההוא, על יהושע כהן גדול, שהילדים שלו התבוללו אחרי החרבן הראשון, וכשחזרו מבבל ניסו להחזיר הכל, זכריה ראה את כל זה ורצה לקלל וכדו', אך ה' אמר וכו' אוד מוצל מאש שזה על יהושע, לקראת הסוף, המלאך שאל מה אתה רואה אמר מנורה, עץ זית שיוצא שמן למנורה וכו', המלאך אומר לזכריה מה שאתה רואה, זה דבר ה' זרובבל וכו'

    דהיינו לא רק ראית מה שה' מראה לך, אלא המנורה היא דבר ה',

    דהיינו...

    הוא אשר בדבר ה' שמים נעשו המחיה כל העולמות שהיא כנס"י על שם שמכנסת בתוכה בחי' אלהות הנק' ישראל סובב כל עלמין כמ"ש ויקרא לו אל אלהי ישראל

    ה' קרא יעקב, קל, אלקי, ישראל, דהיינו או שיעקב נתן שם, אך הואיל שיעקב כולל את כל נש''י ולכן ה' קרא את יעקב קל,

     והיא* דהיינו כנסת ישראל,

    כוללת כל הנשמות מגדולי הצדיקים ועד פחותי ערך וע"כ כתיב אל זרובבל למה? כי הוא אדם המבולבל טוב עם רע זרע אדם וזרע בהמה זרו-בבל דהיינו זרע מבולבל שמשים עצמו כבהמה שמהלך אחר שיחה נאה, דהיינו כל אחד זה כנסת ישראל, ולא משנה מי הוא. ולפעמים המודעות הזו, יהודים לא יכולים לראות את זה בעצמם, אבל מי כן רואה את זה? הגוים לפעמים, או האנטישמיים, הם לא מבחינים בין יהודי כזה או אחר, כי כולם הם כנסת ישראל.

    פעם הייתי במקום מסוים והסברתי, שכל חומש במדבר, לא מפסיקים להתלונן על כל דבר ודבר, סיפור אחרי סיפור כידוע, כל יום אחר הם מתלוננים וכו', עד שמגיעים לפר' בלק, ושם רואים, בלעם מתחיל לדבר כל כך יפה על ישראל, מה טובו אוהלך יעקב וכו', וכל הדברים על אחרית הדברים וזה פשוט מדהים, דהיינו למרות מבפנים זה בעייתי, תלונות וכדו', אך בתמונה הכוללת של כנסת ישראל רואים את מה טובו אוהלך יעקב, עד כדי כך שכל יום אנו מתחילים בזה את התפילת שחרית, יחד עם זאת רק גוים רואים את זה, כמו המן רואה שמרדכי לא כורע, כי הגידו לא את עם מרדכי, האם זה פעם הראשונה ששומע על עם מרדכי?? ואז החליט להרוג כל היהודים? אלא, כי המן הבין שזה לא מרדכי ספציפי, אלא המן ראה שבכל יהודי יש נקודה של מרדכי, הקדושה של כלל נשמות ישראל מגיע לכל אחד ואחד, וכן היטלר ימח''ש רואים את זה כשלא הבחין בין צדיק ליהודי שהתבולל ולא קורא את עצמו יהודי בכלל, אבל בעיינים של הרשע הנ''ל היהודי המתבולל כבר היה חייב מיתה.

    וזה הפירוש, מאויבי תחכמני, מהשונאים אנו יכולים להבין הרבה דברים על כנ''י ועל הקדושה, כי טמא הוא מאוד אלרגי לקדושה, וכל יהודי יש קדושה, וזה זרובבל ואפי' כשמדובר על זרע מבולבל.  

    שמעתי פעם מרבי סולובצ'יק, יש מחלוקת מתי צריך למות על קידוש ה', יש את שלושת הדברים שצריך למות על קידוש ה', ושאר הדברים למשל טריפות או חמץ, צריך לאכול ולא למות על קידוש ה', כמו פסק הרמב''ם, ומביא סיפור על שלושת מאות הילדים שרצו להחטיא אותם וכולם קפצו מהאוניה, והרב בולובצ'יק שאל מי ידע ללמוד יותר טוב? הרמב''ם או שלושת מאוד ילדים? ברור שהרמב''ם. אלא האם הם צדקו או לא, וודאי שצדקו, כי כשיש 300 ילדים יש השראת השכינה, כמו יש תמונה כוללת של כנסת ישראל.

    סיפר על הרב איידלמן, כשהבחין שהרבי למד פני יהושע, הרבי אמר מעניין שזה נתפס אצל כלל ישראל, אלא יש צדיקים שיש להם רוח הקודש, אבל כלל ישראל יש להם רוח הקודש כללי וקולקטיבי... דהיינו הפרט לאו בהכרח, אבל הכלל יש להם, בפני יהושע יש רוח הקודש של כלל ישראל - קולקטיבי.

    ועל זה אמר הכתוב וזה מעשה המנורה ככה בונים מנורה, דהיינו מי שרוצה לצאת מבחי' רע,  רע הכוונה שהוא שבור כמו כותל רעוע ולעשות עצמו מנורה דהיינו מנורה זה אור, בן אדם נהיה מקור של אור, ויוצאים ממנו לאחר שיחה עם יותר אור וכו' וזה האנטישמיים שונאים, כי כנ''י הם המעוררים לדבר ה' ולמורליות ואנושיות, והגוים שונאים את זה, ברגע שאתם עדיי כפי שישעיה הנביא אומר, חייבים להרוג אותם, וממש זה א''א להבין את זה...

    אצל אברהם אבינו כתוב מברך יברך, וזה כל ההיסטוריה היהודית, תבדוק בכל מקום איך מטפלים ביהודים, אם הורגים יהודים בסופו של דבר הם הורגים את עצמם, כמו סטאלין התחיל עם יהודים אך הרג כ 40 מיליון רובם גוים, היהודים משקפים טוב, וברגע שיש רוע אזיי כל הגוים הטובים סובלים או יסבלו, זה מתחיל ביהודים ונגמר בגוים ואצל כל הגוים הטובים. והאריך בעניין כמו''כ הסביר עניין של Self-hating Jew....

    והזכיר מה שאמר בשבועות, על שלא עשנו בהמה שזה ספק ברכה לבטלה (בשם הבית ישראל).

    דהיינו כדי להרגיש ולהכנס למצב של כנסת ישראל, כדי להיות מנורה ואור, דהיינו אם אתה רוצה להיות האור שמשפיע אור בעולם ולהיות מקור של אור במודע, דוגמא של אור,

    יעשה כסדר הזה, מקשה, שמתחלה היה ככר עגול, ופרש"י עשת של ככר זהב היתה ומקיש בקורנס וכו' לפשט אבריה וע"י הכאת הקורנס יורד זהב עליון למטה ותחתון עולה למעלה עד שנתערב כל הזהב ומתבטל מצורתה הראשון,

    כן יעשה האדם בעצמו לשבר המדות שיתבטלו מצורתם כמאמר בטל רצונך מפני רצונו ומה שלמעלה יהיה למטה ויתערב וד"ל.

    שלב א' כדי להיות מנורה, צריך לשבר את המידות כדי שיקבל צורה חדשה לגמרי, כי בן אדם מסתכל על עצמו בצורה מסוימת, כגון אני ככה וככה, עם אתה אוהב את זה טוב, ואם לאו לך לך. דהיינו הוא חי ע''פ איזה שהו צורה או תמונה. אך התכליס הוא, שצריך לשבור את זה, דהיינו לשבור קודם כל את הצורה השלילי שלי שמעכב ממני לחוות אלוקות ולהיות מקור של אור לעצמי ולאחרים, כמו כל מיני דברים שאני מתעקש וזה לא מביא טוב לעצמי ולעולם, כפי שאנשים אומרים - זה לא אני, זה לא אעשה וכו', אך המידה הזו צריך לשבור את זה, ולייצר את עצמי ואת הצורה שלי מחדש. דהיינו לקחת על עצמי צורה חדשה לגמרי ולהפוך להיות מנורה ואור לעולם.... דהיינו בטל רצונך מפני רצונו... למרות שאני עלול ליפול ולהיכשל....

    לפעמים אין ברירה אלא אני צריך להשתמש עם פטיש, ולהחליף את הצורה שלי לגמרי, ואפי' למשל כשאני צריך ליזום שיחת טלפון, הבן אדם השני לא יודע ולא מרגיש בכלל באתגר שלי וכו'...

    הא לך שיעור מדהים בשילוב מסר אלוקי וחשוב, במיוחד בזמנים אלו, דהיינו ככל שאנו מתקדמים לקראת סוף האלף השישי דברי בעל התניא הנ''ל מהווים תורת אלוקי ממשורלוונטי במיוחד !! 

    המשך יבוא מחר בעזהש''ית...

     

    Reply to this comment.Flag this comment.

  • Anonymous -4 years ago

    Source sheets?

    Source sheets?

    Reply to this comment.Flag this comment.

Likkutei Torah Behaaloscha V'zeh Maaseh Hamenorah #1

Rabbi YY Jacobson

  • June 18, 2019
  • |
  • 15 Sivan 5779
  • |
  • 920 views

Dedicated by Baruch Yosef Markoff, in the memory and merit of Yosefa bas Avrohom and Eliyahu ben Chaim.

Related Classes

Please help us continue our work
Sign up to receive latest content by Rabbi YY

Join our WhatsApp Community

Ways to get content by Rabbi YY Jacobson
Connect now
Picture of the authorPicture of the author