Picture of the author
Picture of the author

Seven Branches of Wisdom Produce Seven Forms of Awe

As the World Moved From the Spiritual to the Physical, the Sages Introduced Prayer

Class Summary:

This class was presented on Wednesday Parshas Behaaloscha, 16 Sivan, 5779, June 19, 2019 at the Ohr Chaim Shul, Monsey, NY 

Please leave your comment below!

  • RA

    Reb Aharon -4 years ago

    Shiur summary

    W J 19 ‘19

    Anshei K’nesses Gedola – beginning of 2nd beis hamikdash – fixed davening, pesukei d’zimrah, brochos

    Yehezkal haNavi was among the exiles to Bavel: “sh’kanti b’socham” – 1st shuls – for safety, consistency, security

    Avodah zarah – a way to get spiritually “high” w/out halacha, struggle          From a source of yearning for spiritual connection          Anshei K’nesses Gedola destroyed a large part of the intensity of the yatzer for avodah zarah

    Yoel:  “all will experience prophecy”

    Rabbenu Chai Gaon on Pirkei Avos:  seven types of wisdom in the world

              Mishlei:  “chatzvu amudeha sheva” – “ carved out seven pillars”

              Math,         engineering,       music,        astronomy/cosmoslogy,                                          science (physics/biology/chemistry/geology/botany etc),                                                      theology, philosophy (love of intellect or knowledge)

               All brought Dovid Hamelech to yiras Hashem

    Klipas nogah – can reveal Elokus in it

    R Yonah Sachs, Chief Rabbi of England story w/Isiah Berlin, an apikorus who said that he is              “tone deaf” about ruchniyus

    Maggid of Mezritch:    “maloh haaretz kinyanecha”  -  “All the land is Your possessions”                 The world is filled w/things that we can use to acquire You, Hashem.

     Rebbi Nachman fr Breslov:  sometimes a person will click with another person because they are from the same shoresh (root) of neshamos

    Arizal:  family members come fr the same shoresh neshamos therefore it can cause difficulty getting along in the relationships or it may be a source of great strength and power

    Lubavitcher Rebbe (before he became Rebbe):  Yaakov took fr stones to protect him during            sleep.  They fought each saying, “I want to be under his head.”   All the stones became          one big stone.  Yet the head is still only on one part of the stone so perhaps the other            parts could still complain.                                                                                              “If we’re one and unified, I don’t mind if you have the head.”

    Reply to this comment.Flag this comment.

  • י

    יצחק -4 years ago

    כך כתב ר' ישראל משקלוב בהקדמה לספרו פאת השלחן, ירושלים תשי"ט, ה ע"א: "כה אמר [הגר"א] כל החכמות נצרכים לתורתנו הק'[דושה] וכלולים בה, וידעם כולם לתכליתם. והזכיר חכמת אלגעברע ומשולשים והנדסה וחכמת מוסיקא ושיבחה הרבה... וביאר איכות כל החכמות ואמר שהשיגם לתכליתם. רק חכמת הרפואה ידע חכמת הניתוח והשייך אליה... ועל חכמת פילוסופיה אמר שלמדה לתכליתה." . 

    Reply to this comment.Flag this comment.

  • א

    אייזיק -4 years ago

    שבע חכמות

    שבע החכמות - במחשבת ימי הביניים נחלקו תחומי הידע לשבע חטיבות (מתמטיקה, הנדסה, מוזיקה, אסטרונומיה, טבע, תיאולוגיה, פילוסופיה

    Reply to this comment.Flag this comment.

  • עע

    עזריאל ענגיל -4 years ago

    שיעור יום רביעי בהעלותך טז סיון תשע"ט

     .ב''ה

    יום ד' פר' בהעלותך ט"ז סיון תשע''ט – שיעור בלקוטי תורה מאת הרה''ג והחסיד מוה''ר ר' יוסף יצחק יעקבסאהן שליט'א. תורגם ע''י עזריאל יהודה הכהן ענגעל

    דף לב ד מאמר וזה מעשה המנורה מקשה זהב

    דיברנו אתמול איך בן אדם יכול להיות מנורה, במובן הרוחני כמובן, דבר ראשון או שלב א. זה מקשה, דהיינו צריך לשבר המידות הרעות וכדו' המפריעים לו להיות אור לעצמו ולעולם, כנ''ל אתמול, כך מה שלמטה הולך למעלה ולמעלה הולך למטה, ויכול לקבל צורה חדשה של מנורת זהב המאיר לארץ, וזה בטל רצונך בפני רצונו.

    ואח"ז אמר הכתוב זהב. דהיינו מה אתה עושה מקשה זה זהב.

    יבוא לבחינת זהב שהוא יראה דהיינו זהב דומה לאש, כי אדמדם.

    כי כסף הוא אהבה כמו שכתוב בזהר הקדוש ועוד כמה מקומות.

    מלשון נכספה כמו נכסוף נכספתי לראות בתפארת עוזך.

    שכוסף לדבק בשרשו לאור באור החיים דהיינו הוא כוסף לחזור לשורש ולהיות אחד עם המקור, השורש זה המקור של החיים, כמו עץ יש לו שורש, והוא יעשה הכל כדי לחפש חיים דהיינו מים, כי השורש זה המקור, אבל עץ ברגע שזה יוצא מהשורש אזיי אין לו חיים והוא מת, משא''כ אנו, יכולים ח''ו להחליף מקור החיים למקורות אחרים, וכך להסתובב ולינוק ממקומות שמנתקים אותו באמת מהמקור החיים.  

    וזהו הכסף נק' אהבה מסותרת שיש תמיד בלב כל איש ישראל כמ"ש במ"א.

    וזהב נק' יראה(כמו שכתוב בספר יאוב) מצפון (צפון זה משהו שהוא צפון דהיינו כמו מפענח צפונות סודות ) זהב יאתה.

    ולזה צריך התבוננות בגדולת א"ס ב"ה, איך הוא ממלא כל עלמין, וכולא קמיה כלא חשיב,דהיינו להתבונן בזה ולמרות שבשכל שלי אני נותן חשיבות להרבה דברים כאילו שזה הממלא, אך האמת כנ''ל. ואז,  

    יירא ויתבושש מגדולת א"ס ב"ה, ברגע שבן אדם רואה שה' נמצא עם נוכחות אמיתית, אזיי מבין שאיך הבן אדם מתנהג, יש בזה השפעה אמיתית. כגמ' יהא מורא רבך כמורא שמים, דהיינו יהיה לך יירא ויתבוששו, כי ה' פשוט כאן ונוכח, בדיוק כפי שאתה מתבייש ולא תעשה כל מיני דברים כשרבך עומד לידך.

    וע"כ תקנו לנו אנשי כנסת הגדולה התפלה עם פסוקי דזמרה אנשי כנסת הגדולה בנו את עם ישראל מהתחלה, כשחזרו מבבל, מרדכי עזרה נחמיה ועוד, הם היו 120 אנשים, והם תקנו את התפילות כמו''כ גם ברכות נהנין.

    ומדאורייתא אין צריך כ"א ק"ש ומעט תפלה,

    דהיינו לומר פעמיים ביום ק''ש, זה חיוב מן התורה, ויש מחלוקת אם זה שני הפרשיות או אחד. ומעט תפלה, גם זה מדאורייתא, הטקס וכו' זה דרבנן, איזהו עבודה שבלב זו תפלה, אך תפלה יכול להיות גם דקה אחת, או שש שעות. כמו''כ הנושא של בית הכנסת, התפתח רק אחרי חרבן בית ראשון, וזה נקרא מקדש מעט. המטרה הוא, לבוא ביחד כדי ללמוד ולהתפלל, ואז השכינה שורה שם, כך שפתאום בית המקדש נהיה בכל מקום. זכריה מדבר על מקדש מעט.  

    כמו במקדש ראשון, שלא היו מתפללין, לפי שהיה שכלם בהיר בשחקים כל היום לראות ולהבין פלאות א"ס ב"ה.

    רק המילים הנ''ל, פשוט מדהים, וצריך להתבונן ע''ז, בהיר בשחקים, זה ביטוי מספר איוב, כשקוראים תנ''ך רואים עד כמה ההתמודדות של ע''ז היה כה גדולה, ירבעם וכו', הרבה מהמלכים התמודדו רבות עם הבעיה הזו, זה היה כמו התמכרות וכו', וזה היה מאוד חזק, וזה הפלא, אך כל זה קרה, בבית ראשון כשהנוכחות הרוחנית היה שם המשחק הבסיסי של כל אחד. ברם הדרך הקדושה היה צריך להיות מאוד מאוד מוראלי ומאוד מחייב, למרות שהע''ז גם נתן התנסויות וחויות רוחניות למיניהם, אך זה היה דרך הטמא, ללא הדרך של קדושה והתחייבויות, וזה היה מורכב בהרבה התנהגויות לא מוראליות, כולל עריות ושפיכת דמים כידוע. בגמ' מסופר שהחכמים הרגו את יצר הע''ז, אבל אז גם החלק הרוחני הלך, כי ברגע שלוקחים את צד הטומא לעומת זאת צד הקדושה ג''כ נעלמת, ולכן התפתח כל הנושא של הלכה, כי היו צריכים לפתח כל הנושא ההתנהגותי, כי לא היה כל החלק הרוחני, (במובן העמוק ובמובן החוויה הרוחנית ברמה של נביאה) האתגר של החלק ההתנהגותי שבסופו של דבר זה יכול להיות מאוד קר וטכני וכו'.

    לכן בזמן המקדש הראשון, כל אחד היה צריך להיאחז ברוחניות, אז רובם רצו רוחניות ללא התחייבויות של קדושה, חיפשו קיצורי דרך להגיע לאין סוף (כפי שיש היום במובנים מסוימים), לעומת זאת, הדרך היהודי היה צריך את הדרך הקדושה ע''פ התורה וע''פ ה'. לכן היו בזמן ההוא היו כ 1.2 מליון בעלי נבואה, ולעומת זאת היו מספר דומה או יותר שהיו עובדי עבודה זרה, כי היית צריך לבחור או בקדושה או בטומאה וכו'. וזה נותן אור, למה היו כ''כ הרבה עובדי עבודה זרה וזה לא דבר שמה בכך.  

    וברגע שכל ההלכה התפתח נוצר צורך עצום לחזור לפנימיות ולכן התחילה ההתפתחות של הזוהר הקדוש, אר'י הקדוש, חסידות וכו', וזה היה הפחת של אלו שפחדו לפתח פנימיות, רוחניות, מודעות רוחנית וכו', כי זה מזכיר את הזמן של עבודה זרה וכו'. אך אם לא תספק להם רוחניות ע''פ התורה וע''פ ה', הם הולכים למקומות אחרים, כמו 30% מהבודיזם הם יהודים וכן הלאה. יהודי יש לו תמיד את הנכסוף נכספתי לראות וכו'.

    והאמת שכל הידישקייט זה פנימיות ורוחניות כפי שרואים ע''פ ההיסטוריה וכו'.

    אבל אנשי כנסת הגדולה בתחלת בית שני ראו שנתמעט השכליים, ונתקרבו הלבבות אל החומר לראות הגשם לבד,  דהיינו בבית ראשון ראו את הפנימיות כמו היום במדע, עם תתסתכל במיקורסקופ תראה עולם חדש, אז גם ראו משהו אחר לגמרי, אך ברגע שהרגו את היצר הרע, ראו רק את הגשם.

    ע"כ תקנו להם התפלה, וברכותיה, שכולה ספורי שבחי אלהים פעמים הרבה שיגיע למדת יראה.

    המטרה להבין לעומק ובאמת את כל הסיפור האחר של היקום, להבין שיש פנימיות ורוחניות, ואז אפשר להגיע ליראה.

    וזהו (אני לדודי ודודי לי, וכו') רפידתו זהב, כמו המסדר המטה, מסדר ומניח כל דבר ודבר בפ"ע על מקומו.

    דהיינו כביכול המיטה של ה' זה רפידתו זהב.

    כן המסדר שבחי אלהים, נותן מקום לכל דבר ה' שברא לכבודו למצוא גדולתו,

    נותן מקום זה משהו מאוד יסודי ואפשר להגיע לזה ע''י הרבה התבוננות, דהיינו הכל נהיה מזהב, וצריך לסדר, דהיינו נותן מקום, עושה מקום לכל דבר, שמבטא את האין סוף בכל דבר ודבר. וכל זה זהב שמביא ליראה.

    ויש שבעה מיני דהבא בדיקנא

    המקור בזוהר הקדוש, היה 7 סוגי זהב (אדמדם) בזקן של דוד המלך, זהב ירקרק וכו', תרשיש ושבא שכולל עוד הרבה צבעים.

    דהנה דוד הוא רגל רביעי למרכבה,

    אברהם יצחק ויעקב ודוד

    בחי' אלהות, הנק' מלכותך מלכות כל עולמים, ודיקנא נק' המשכה מהשכל,

    השיער הוא כתר והזקן מגיע מהשכל לכן זה בחינת ההמשכה.

    ויש שבעה מיני שכליים, בבחינת דוד הנ"ל שיכול לבא לבחי' זהב שהיא יראה.

    שבעה סוגי שכל, מביא לשבעה סוגי יראה.

    וזהו שבעה קנים היוצאים מן המנורה,

    שמביא אור.

    והם ז' ימי הבנין

    וכל אחד כלול מיו"ד. הם שבעים נפש של יעקב, ויש שבעים שרשים בנשמות ישראל, וכל אחד מישראל אחוז באחד מהע' שרשים,

    הכלולים מז', ויכול לבוא לבחי' זהב ע"י אחד מז', בחי' להיות רפידתו זהב, ויתלהב בהתגלות לבו רשפי אש שהוא חם ויבש,

    המילים מדברים ומרגישים בפני עצמם. רבינו בחיי, כותב שיש שבעה סוגי חכמות וכו', מתמתיקה, אוסטרונומיה, מדע - טבע ופיזיקה וכל מה שבתוכו, מידות - פילוסופיה – חכמות ההיגיון, חכמות המוזיקה, וחכמות האלוקות – רוחניות וכו'. חצבה עמודיה שבעה, ויהי בנסוע הארון, זה שבעה ס''ת. גמ' שבת. דהיינו אצל דוד המלך כל החכמות הביא אותו ליראת השם, כי כל החכמה זה השכל זה ה', דהיינו מגלה את הסודות של היקום, תניא מציג את זה ככליפת נוגה, ויש 2 דרכים להשתמש עם כליפת נוגה, או שזה מביא אותי יותר קרוב לה' כשאני מגלה את האלוקות לעומת זאת ההיפוך זה מביא אותי לחטוא וכדו'. מתמתיקה או מוזיקה זה שתי חכמות אחרות. אחד בשם סייר אייזהו ברלין, אפיקורס אמיתי, סיפר לי הרב הראשי של אנגליה יונתן זאקס, הם היו חברים. ברלין אמר כשמגיע לדבר על נושא ביהדות אני הופך להיות חרש. וניתן לראות כל אחד משהו או חכמה אחר מביא אותו לחיים או ההיפוך. אצל דוד כל חכמה הביא אותו לסוג חדש של קרבת אלוקים. מלאה הארץ קנינך, בשם המגיד, כל הארץ מלא עם דברים שאפשר לקנות אותך, דהיינו בכל דבר אפשר להתקרב לה' אין כזה דבר היה לי יום רע, לא, כי בכל מצב ובכל דבר אפשר למצוא את ה', והכל זה קשור ל 7 חכמת, כי כל נשמה יש לו את השורש שלו כנ''ל.

    ר' נחמן אומר, כמו כל דבר בחיים, לפעמים אתה יכול לפגוש מישהו למשך 35 שנה כגון שכן קרוב, אך לך ממש כלום משותף איתו. לעומת זאת אתה פוגש מישהו באן שהוא, ותוך 10 דקות אתם נכנסים לשיחה קולחת וכו' ואחד משתף את השני עם סודות כמוסים שספק עם משתף את זה עם בני הזוג, לאו בהכרח בגלל הסוד הכמוס אלא בגלל חוסר עניין אמיתית. וזאת למה? אומר ר' נחמן כי תלוי אם אתם מגיעים מאותו שורש, כולנו באותו גן, אך לפעמים פוגשים אחד מאותו שורש ואז תוך 10 דקות אתם קרובים אחד לשני ברמות גבוהות ביותר.

    ראיתי בהאר''י הקדוש ז''ל, למה לפעמים בני משפחה לא מסתדרים ביחד? כי הם מגיעים מאותו שורש, ושניהם יונקים מאותו חומר, וכביכול אחד מרגיש שהשני לוקח את החיים ממני. או אז, אפשר לגלות שאתם למעשה אחד, ולא לוקחים כלום אחד מהשני. אצל יעקב אבינו ''ויקח מאבני המקום'' וכו', כל האבנים הפכו להיות אחד, אבל לכאורה הרי רק מקום אחד איפה שיעקב ישים את ראושו, אז מה הועילו להם המריבה? אלא ברגע שכל האבנים ניהוי אחד, אזיי לא אכפת לאבחנים האחרים איפה יעקב ישים את ראשו בסופו של דבר כי כולנו אחד.

    רפידתו זהב, כל נשמה שייך לשורש מסוים. כנ''ל. כגון מוזיקה, או שזה יכול לכסות ולהסתיר את האלוקות שבו, או שיש מוזיקה שיכול לגלות את האלוקות, כמו'כ בכל דבר ודבר ובכל חכמה וחכמה.  

    כך שיש לנו כאן הבנה ועומק מדהים בכל הנושא של ההתפתחות היהדות ומה תפקידינו כיום בעולם המודרני והמאתגר, ע''פ הלכה וע''פ פנימיות, וניתן להבין בעומק נוסף את הנושאים של כיסופין -כסף, ויראה – אש – זהב, תפילה, היסטוריה היהודית מבית ראשון, דאורייתא ודרבנן, נבואה, ע''ז, הלכה ופנימיות, 7 מידות וחכמות, שורש, מלאה הארץ קניניך לפי המגיד וכו'. הא לך חוט המקשר של יהדות אותנטית מימי משה רבינו ויהושע בן נון ועד עצם היום הזה של תשע''ט, כך שבתוך ומתוך הגלות הארוך הזה אפשר למצוא את האור האלוקי והאין סופי.

    המשך יבוא מחר בעז''ה.

     

    Reply to this comment.Flag this comment.

Likkutei Torah Behaaloscha V'zeh Maaseh Hamenorah #2

Rabbi YY Jacobson

  • June 19, 2019
  • |
  • 16 Sivan 5779
  • |
  • 576 views

Dedicated by Cindy Romand, in honor of the wedding of Israel Romand and Dalia Bekritsky, June 18.

Related Classes

Please help us continue our work
Sign up to receive latest content by Rabbi YY

Join our WhatsApp Community

Ways to get content by Rabbi YY Jacobson
Connect now
Picture of the authorPicture of the author