Picture of the author
Picture of the author

Day #1: The Inextinguishable 36 Flames of the Talmud

The Nazi Memo about the ‘Talmudisten’ of Eastern Europe

6 min

Class Summary:

Chanukah 5780 - Day 1 - The Inextinguishable 36 Flames of the Talmud

Please leave your comment below!

  • F

    Francisco -4 years ago

    Thank you for these classes.

    I was born Jewish, but I never observe my faith. Now that I am older, I realize how much I have lost and desperately seek to learn.

    I pray that some type of understanding will enter my heart  and will fill so much emptiness in my life

    Reply to this comment.Flag this comment.

  • S

    Stuart -4 years ago

    Where is the written source for 36 Tractates in Talmud ?? I've only seen written 37.

    Thanks

    Chanukah Sameach!

    Reply to this comment.Flag this comment.

    • Anonymous -4 years ago

      Scroll down on the comments, and you will come across a previous reply to this question. The source is Benei Yissachar in the name of the greeat spiritual master Reb Pinchas of Karitz; and Toras Levi Yitzchak, by Rabbi Levi Yitzchak Schneerson, Rabbi of Dnieprapetrovsk, and father of the Lubavithcer Rebbe.

      Reply to this comment.Flag this comment.

  • CL

    CHANY LIGETI -4 years ago

    I love your video a day!

    Reply to this comment.Flag this comment.

  • Anonymous -4 years ago

    Thank you for this inspiring and meaningful abridged dvar Torah.  Love the connection to the 36 tractates of Gemara!!!

    Reply to this comment.Flag this comment.

  • Y

    yyjacobson -4 years ago

    beautiful

    Love it, love it, love it. 

    Reply to this comment.Flag this comment.

  • RK

    Rachel K. -4 years ago

    Thank you!

    This is excellent. If there were English subtitles, I would use it as an Englsih lesson in school.

    Reply to this comment.Flag this comment.

  • R

    Rikki -4 years ago

    This made me cry! Your chanuka series makes my chanuka every year!

    Reply to this comment.Flag this comment.

  • Anonymous -4 years ago

    כמה נרות מדליקים בחנוכה?

    בחנויות תמצאו אריזות המכילות "44 נרות לחנוכה", אבל המספר הזה נכון רק אם אנו סופרים גם את ה"שמשים", הנר הנוסף שמדליקים בכל ערב. אך אם נחשב את המספר המדוייק של נרות החנוכה עצמם [ה"שמש" אינו חלק מהמצוה עצמה] – 1+2+3+4+5+6+7+8 – נקבל את המספר 36.

    העובדה שהסך הכולל של הנרות הוא 36 אינה מקרית; רבי לוי יצחק מסביר ("לקוטי לוי יצחק" – אגרות קודש ע' תיח), כי למספר זה יש קשר עמוק עם תוכנו של חג החנוכה.

    מה הקשר?

    שאיפת היוונים היתה, כמו שאנו אומרים בנוסח תפלת "ועל הנסים" – "להשכיחם תורתך". להשכיח את התורה מעם ישראל.

    כשניכנס יותר לפרטים נראה, כי עיקר מלחמתם של היוונים היתה כנגד התורה שבעל פה. את התורה שבכתב, מה שכתוב על הקלף בספר התורה – לא היתה להם אפשרות טכנית להשכיח ולהכחיד, כי מדובר בחומר כתוב ושמור בעותקים רבים שאי אפשר לאבד אותו כליל מן העולם; מה הם כן היו עלולים להשכיח? את התורה שבעל פה, את אותם הלכות, פירושים ומסורות שאינם כתובים בתוך ספר התורה עצמו, ונשתמרו רק הודות למסורת הרצופה ולזכרון הטוב שבו ניחנו אלו ש"לקחו אחריות" להעביר את התורה מדור לדור.

    איפוא אפשר למצוא היום את התורה שבעל פה, את אותה מסורת שזממו היוונים להשכיח – ובזכות נס חנוכה ניצלה והמשיכה להשתמר?

    כמה מאות שנים לאחר נס חנוכה, בימיו של רבי יהודה הנשיא, הוחלט כי הגיע הזמן שלא לסמוך עוד רק על הזכרון של מעבירי המסורת, ואז חוברה ה"משנה" - שבה נכתבו בתמציתיות פרטי התורה שבעל פה. אלא שהמשנה היא בסיס ראשוני בלבד: היא כתובה בקיצור וב"קודים", וקשה להוציא ממנה דבר ברור; כשרוצים להבין באמת מה אומרת התורה שבעל פה – יש להזדקק ליצירה המאוחרת יותר הנקראת בשם "גמרא", "תלמוד בבלי", והיא נכתבה על ידי האמורא רב אשי בבבל (כמה מאות שנים לאחר חורבן הבית השני - כשחכמים נוספים מסייעים בעדו). ה"גמרא" היא פירוש על המשנה, שמרחיב ומפרט מאוד את מה שכתוב בה, ובמדה רבה היא היצירה המוגמרת שעליה מתבססים אורחות עם ישראל כולו, לעדותיו ולתפוצותיו.

    [להרחבה בנושא זה של סמכותו המיוחדת והבלעדית של התלמוד הבבלי – מומלץ לעיין בהקדמת הרמב"ם לספרו "משנה תורה"].

    וכאן אנו מגיעים לנושא שלנו – המספר 36. התלמוד הבבלי, אותה יצירה מוגמרת שבה רוכזה התורה שבעל פה, כולל בדיוק 36 מסכתות ("מסכת" היא חלק בתלמוד המוקדש לנושא מסויים – לדוגמא: "מסכת שבת", "מסכת ראש השנה" וכן הלאה). 36 הנרות שאנו מדליקים בחנוכה, מסמלים איפוא את 36 המסכתות שתוכנם נשתמר בעם ישראל בזכות חג החנוכה.

    [ליתר הבהרה: היצירה המוקדמת יותר הנקראת בשם "משנה", כוללת 63 מסכתות. אולם התלמוד הבבלי, שמהווה פירוש מורחב מאוד למשנה התמציתית, קיים רק ביחס ל-36 מסכתות מתוכם].

    ומעניין: הקשר בין חנוכה לתלמוד הבבלי, בא לידי ביטוי בפרט נוסף – שמו של המחבר העיקרי של התלמוד הוא "רב אשי", והמלה "אשי" מזכירה כמובן את האש של נרות החנוכה.

    הדומיננטיות של המספר 36 בתורה שבעל פה היא עתיקת יומין, הרבה לפני ימיו של רב אשי בבבל. כפי שמציין רבי לוי יצחק בפירושו:

    בימי הזוהר של עם ישראל בארצו עמד בראש העם מוסד ה"סנהדרין" – "בית הדין הגדול" שמקום מושבו היה על הר הבית בירושלים, והוא היה האחראי העיקרי להנחלת התורה שבעל פה ולהעברתה מדור לדור. כך כאשר היה מתעורר ספק באחד מפרטי המסורת, התורה שבעל פה היה מתקיים דיון בין חברי בית הדין, וההחלטה של רוב החברים היתה מחייבת את העם היהודי כולו.

    ובכן, ה"סנהדרין" כללה – עוד מימי משה רבינו עצמו – 71 חכמים; החלטה סופית של ה"סנהדרין", המתבססת על דעתם של רוב חברי בית הדין – דורשת איפוא (לפחות) 36 חכמים שיסכימו לה. שוב רואים אנו את חשיבותו של המספר 36 בהנחלת התורה, אותה תורה שהיוונים רצו להשכיח מאתנו וחנוכה מזכיר לנו את קיומה והמשכיותה.

    הוספת הכותב:

    התוכן האמור נשאב ישירות מכתביו של רבי לוי יצחק. ואולי יורשה לי להוסיף רעיון דומה:

    התלמוד הבבלי, שהוא – כאמור – היצירה התורנית שעליה נשען עם ישראל כולו, כתוב בשפה הארמית, שהיתה מקובלת אז בבבל, וסגנונו ארוך ודי קשה להבנה לאנשים רגילים בימינו (ללא פירוש מתאים). כדי להקל על הלימוד של התורה שבעל פה ולהנגיש את תכניה לכל יהודי באשר הוא, בא הרמב"ם – שחי כמה מאות שנים לאחר רב אשי – וסיכם את ההלכות שבתלמוד, בסגנון ברור וקצר, ובלשון הקודש המתאימה לכל יהודי בכל מקום.

    הרבי מליובאוויטש הציע ותיקן כמה מסלולי לימוד, שבהם לומדים בכל יום חלק מתוך ספרו של הרמב"ם עד לסיומו, וביקש שכל יהודי יצטרף לאחד מן המסלולים. בשנת כתיבת מאמר זה, תשע"ה, מסיימים בכל המסלולים את ספרו של הרמב"ם בימים הסמוכים לחנוכה, ומיד מתחילים בלימוד מחדש של הספר כולו, בהצטרפות לומדים רבים חדשים.

    כשהתעמקתי בהסבר הקשר בין 36 נרות חנוכה ל-36 המסכתות שבתלמוד הבבלי, הסתקרנתי לדעת אם קיים גם קשר מיוחד בין חג החנוכה לבין ספרו של הרמב"ם באופן ספציפי (מעבר לעובדה הפשוטה שספרו של הרמב"ם מהווה המשך וסיכום של התלמוד).

    ואכן, עזר ה' ומצאתי... במקום אחר בכתביו של רבי לוי יצחק (בספר הנ"ל – ע' ריז) הוא עומד על כך כי בסידורים המדוייקים כתובה המלה "חנוכה" בכתיב חסר, "חנכה", והערך המספרי של מלה זו הוא 83 (הוא מטעים זאת על פי הקבלה, ולא כאן המקום).

    וכמה נפלא:

    בעוד התלמוד הבבלי מורכב, כאמור, מ-36 מסכתות (המקבילים ל-36 נרות חנוכה), הרי הרמב"ם חילק את ספרו הגדול בדיוק ל-83 קבוצות של "הלכות" ("הלכות שבת", "הלכות שופר" וכן הלאה), ממש כמו הגימטריא של המלה "חנכה"!

    Reply to this comment.Flag this comment.

  • Anonymous -4 years ago

    Similiar Source:

    The Rokeach, Rabbi Eliezer of Worms, a noted medieval scholar and authority, pointed out that a total of 36 candles are lit on the eight days of Chanukah. This, he observes, corresponds to the first 36 hours of Creation, when, according to Jewish tradition, a special unearthly radiance lit the universe. This spiritual light was quite different from any light we now know. It threatened to be too intense to serve man's everyday, earthly needs, and so the Creator hid it from him. Yet that light still exists -- in the Torah. For this reason, the Aramaic term for Torah is Oraisa -- the source of light.

    Reply to this comment.Flag this comment.

  • YS

    Yosef Spiegel -4 years ago

    Happy Chanukah!

    To Rabbi YY and klal yisroel. 

    I would respectfully like to ask and learn how come the Menorah in the video is missing a Shamash?

    i am certain there is a good reason for it. 

    A freilichen un a lechtigen Chanukah. 

    Reply to this comment.Flag this comment.

  • I

    isaac -4 years ago

    What's the source for the symbol of the 36 candles representing Torah SheBeal Peh, the Sanhedrin and the Talmud Bavli? Also, why not the Yerushalmi tractates, when the miracle happened in Jerusalem not in Iraq?

    Reply to this comment.Flag this comment.

    • Anonymous -4 years ago

      The source is Likkutei Levi Yitzchal, Igros Kodesh, page 418. Here is a link.

      As he explains there, the Gemarah says (Sanhedrin 24) that Talmud Bavli is defined as "darkness," meaning it is the light which illuminates the darkness, similar to the Chanukah candles lit only after sunset. This is a deep concept, but this is the point.

      Reply to this comment.Flag this comment.

    • CNH

      Chaiyim Noson Halpern -4 years ago

      הבני יששכר (מאמרי חדשי כסלו טבת - מאמר ב') מביא כן בשם הרה"ק ר' פנחס קוריצער זי"ע אשר ל"ו נרות של חנוכה הם כנגד ל"ו מסכתות כי התורה אור, עכ"ד. זאת אומרת, כי אע"פ שיש ששים מסכתות של משניות המצוית אצלינו, מ"מ יש רק ל"ו מסכתות שיש להם תלמוד בבלי.

      ויתכן, כי השייכות בין הנירות ו"תלמוד" דייקא, ע"פ מה שמפורש בדברי חז"ל (מדרש תנחומא הידוע בפ' נח) "שלא כרת הקב"ה ברית עם ישראל אלא על התורה שבע"פ שנאמר כי על פי הדברים האלה כרתי אתך ברית (שמות ל"ד) ואמרו חז"ל לא כתב הקב"ה בתורה "למען הדברים האלה" ולא "בעבור הדברים האלה" ולא "בגלל הדברים" אלא "על פי הדברים" וזו היא תורה שבעל פה, שהיא קשה ללמוד ויש בה צער גדול, שהוא משולה לחשך שנאמר "העם ההולכים בחשך ראו אור גדול" (ישעיה ט) אלו בעלי התלמוד שראו אור גדול שהקב"ה מאיר עיניהם באיסור והיתר בטמא ובטהור ולעתיד לבא ואוהביו כצאת השמש בגבורתו (שופטים ה).. לפיכך מתן שכרה לעה"ב שנאמר העם ההולכים בחשך ראו אור גדול אור גדול אור שנברא ביום ראשון שגנזו הקב"ה לעמלי תורה שבע"פ ביום ובלילה שבזכותן העולם עומד שנאמר (ירמיה נ"ג) כה אמר ה' אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי אי זה הוא ברית שנוהג ביום ובלילה זו תלמוד וכן הוא אומר (שם) כה אמר ה' אם תפרו את בריתי היום ואת בריתי הלילה גם בריתי תפר את דוד עבדי וגו' ואומר (תהלים א) כי אם בתורת ה' חפצו ובתורתו יהגה יומם ולילה ואף הקב"ה כרת ברית עם ישראל שלא תשכח תורה שבע"פ מפיהם ומפי זרעם עד סוף כל הדורות שנא' (ישעיה נט) ואני זאת בריתי אותם אמר ה' רוחי אשר עליך ודברי אשר שמתי בפיך לא ימושו וגו' ולא כתיב ממך אלא מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך.. – עכ"ד.

      והדברים מאירים כשמש – כי כידוע מש"כ הבני יששכר (מאמרי חדשי כסלו טבת - מאמר ב אות כ"א) "הנה העדתי לך שלשה עדים נאמנים אשר הארת אור חנוכה הוא מבחינת אור הגנוז, הלא המה הרב עיר וקדיש בעל הרוקח ז"ל אשר דבריו מקובלים מאליהו ז"ל, וכן מדברי הרב הגאון מהר"ל מפראג (יובאו דבריו אי"ה לקמן [מאמר ד' אות פ"ו]) ידוע דבריו נאמרו ברוח הקודש והיה משתמש בספר יצירה, והרב הקדוש אשר היה סמוך לדורותינו מפורסם ברוח קדשו הרב מהר"פ זצוק"ל מקארעץ, על כן היא מצוה שנרמזת בתורה (שנגנז בה האור) בגניזה... "שבכל חנוכה בשעת הדלקת הנרות מתגלה (הארה מן) האור הגנוז והוא אורו של מלך המשיח וכמו שהבאתי דבריו בסמוך. והדברים נפלאים – כי מפורש בדברי המדרש, אשר השכר לעמלי התלמוד הוא האור גדול שנגנז.

      ועוד מרמז כי כידוע ממדרש בריש פ' בראשית עה"פ והארץ היתה תהו ובהו וחושך וכו' אשר "חשך"" זו יון, והיינו "העם ההולכים בחשך (היינו קליפת יון) ראו אור גדול היינו האור הגנוז שהוא הנר חנוכה והאור של התלמוד כמבואר כאן במדרש.

      Reply to this comment.Flag this comment.

  • M

    Marvin -4 years ago

    Chanukah Samaech!  I miss being in Monsey and proximity to your great Torah.  My wife and I are extremley happy to have made aliya and living in Yerushalim Hakodesh.

    Do you have plans to be in Israel in the near future?  I would love to see you and attend your shiurim.
    Best regards

    Reply to this comment.Flag this comment.

  • Y

    Yehudah -4 years ago

    אני חייב לשתף את הרב שהיה ערב מושלם אצלינו האנשים יצאו מלאים אורות ושמחה עד בלי די והרגישו את חג הגאולה בלב ובנפש.
    אשמח לשמוע מתי הרב מגיע לארץ לביקור שוב

    Reply to this comment.Flag this comment.

  • I

    Isaac -4 years ago

    Wow, thanks

    So exciting. The inspiration is amazing.

    Reply to this comment.Flag this comment.

Chanukah 5780 -- a Video a Day

Rabbi YY Jacobson

  • December 22, 2019
  • |
  • 24 Kislev 5780
  • |
  • 4972 views

In loving memory of Rivka Dinah bas Reb Shraga Feivish Moshe Pewzner

In honor of her Yartziet on the first night of Chanukah.

Dedicated by her children Feivish and Tamar Pewzner 

Classes in this Series

Please help us continue our work
Sign up to receive latest content by Rabbi YY

Join our WhatsApp Community

Ways to get content by Rabbi YY Jacobson
Connect now
Picture of the authorPicture of the author