Picture of the author
Picture of the author

As Your Energy Reaches the End of the Rope and Touches Your Disciple, You Are Reinvented

As My Heart Touches Yours, I Can Discover Who I Am

1 hr 9 min

Class Summary:

This class was presented on Friday Parshas Matos-Maasei, 1 Av, 5779, August 2, 2019 at the Ohr Chaim Shul, Monsey, NY 

Please leave your comment below!

  • עיהע

    עזריאל יהודה הכהן ענגיל -4 years ago

    שיעור יום ו' פרשת מטות מסעי ראש חודש אב תשע"ט מאמר רבי הלל איתא בפסיקתא שיעור ח

    ב''ה. יום ו' פר' מטו''מ תשע''ט – שיעור עמוק בחסידות בשילוב דוגמאות פרקטיים מתוך ספרי בעל התניא והשו''ע ותלמידיו. השיעור נמסר ע''י הרה''ג והחסיד פה מפיק מרגליות ה''ה מוה''ר ר' יוסף יצחק יעקבסאהן שליט"א. תורגם ע''י עזריאל יהודה הכהן ענגעל

    מאמר ד''ה איתא בפסיקתא מאת מורינו הרב המאוה''ג חסיד ועניו ירא אלקים מרבים כקש''ת מו''ה הלל הלוי נ''ע מפאריטש.

    בס''ד, מאמר מר''ה, והניחו על המכתב הרב רבי דוב זאב קאזעווניקאוו נ''ע אב''ד יעקאטרנסלאוו

     חזרנו הנקודה מאתמול.

     נקודת הדברים כאן היא, שכשהרב מוסר השיעור לתלמיד, ניתוספים במוחו רעיונות ובזקים חדשים, ולפעמים ממש מהפכניים.

    וכל כך למה? אומר בהמאמר שלשה הסברים.

    ראשית, יש הבדל בין מחשבה לדיבור, כמו למשל כשמכינים שיעור במחשבה, אפילו אם ההכנה היא טובה ומפורטת, אי אפשר כלל לומר שהרעיונות עוברים מה שקוראים "התחלקות". עדיין הכל מאוחד במוחו. לעומת כשהדברים יוצאים בדיבור הם "נאצלים" להיות בהתחלקות, כל אות, מילה, קטע, רעיון בפני עצמו. כאן מתחיל שלב ההתחלקות.

    רואים זה במוחש, שיש אלה שהכל מוכן במחשבה, אבל כשמגיע לדיבור, זה לא יוצא בבירור. וכן רואים בכתיבה. אפילו אם יש לי רעיון מוכן, קשה מאד להעלותו על הנייר, כי שמה נדרשת התחלקות חדה. כוח ההתחלקות קורה כשמדברים, וכן כשכותבים, אפילו יותר מדיבור.

    והנה זה הכלל הגדול, שבירור מתחיל מהתחלקות. דהיינו ברגע שיש התחלקות יש פנימיות ויש חיצוניות. כי כל דבר שיש בו התחלקות יש בו בירור. והוא כלל גדול בחסידות חב"ד.

    ניתן לראות את זה לאורך כל הדרך בתורת בעל התניא. יש כאלו שלומדים חסידות ועושים מזה סלט אחד גדול, סובב, ממלא, שבת, יו''ט שלוש סעודות, מדרגות, קדושה, פרישות וכו', והם קצת נמצאים בעולם הדימיון, הם חושבים כשהם אוכלים קוגל ירושלמי חם וטעים עם הרבה שמן, אזיי הם עפים לעולם האצילות והם יכולים לפעול ישועות גדולות וכו'. למה? כי אין שום התחלקות ובמילא אין שום בירור. הם לא מבינים מה זה פנימיות וחסידות ומדמיינים שזה מה שהבעש''ט עשה ומנסים לחכות את הדמיון המצחיק הזה שזה לא היה ולא נברא. לכן ראשית צריך וחייבים לעבור את תהליך ההתחלקות ללא זה, לא מתחילים בכלל לנגוע בחסידות אמיתית ועמקות.

    התחלקות מביא לאחדות פנימית והרמוניה אמיתית.

    הרעיון השני, כשהרב מלמד את התלמיד משהו קורה שם, אפי' אם הרב הבין הכול במחשבתו, וחווה הכל מחשבתו כפי שהוא אצל התלמיד, וכבר עבר תהליך צמצום עצום, ומעביר לו את השיעור, מכל מקום הנה כשרואה את הפרצוף של התלמיד שהוא לא ממש הבין את הדברים כמו שצריך, אזיי קורה משהו הנקרא "אור חוזר". כשאהבת המשפיע אל המקבל נפגשת עם קושי הקליטה של התלמיד, שהרעיון לא נכנס בתוכו, הנה האור "חוזר" לתוך הרב, וברגע זה קורה חידוש עצום במוח של הרב, ולא מדובר סתם רב שיש לו תאווה של ביטוי עצמי, ועליונות וכדומה, אלא מדובר ברב שיש לו פנימיות הרצון שיקלט השכל אצל התלמיד, ולכן אם זה אור חוזר ע''י התנגדות אזיי יוצא משהו חדש לגמרי אצל הרב.

    וכעת נעבור לשלב השלישית:   

    ובאמת עיקר הטעם מה שע''י הדיבור לתלמידו נתעורר לו נעלמות ומחודשות בעילוי אחר עילוי באין ערוך, דהיינו הרבה מעבר לכל ההכנות שהכין את עצמו להעביר את השיעור.

    מטעם "נעוץ תחילתן בסופן וסופן בתחילתן", המושג הזה נמצא בספר יצירה פרק א' (ספר קבלה מהכי קדמונים, ומקורו מאברהם אבינו או רבי עקיבא) ובעל התניא מביא את זה הרבה מאוד פעמים, דהיינו אפשר לגלות את ההתחלה רק בסוף. כי התחילה ממש נעוץ בסוף. ולכן צריך להגיע עד הסוף כדי להבין את ההתחלה. זהו אחד היסודות של בעל התניא, יש יחס מובהק בין ההתחלה לסוף.  

    כי מחמת שהשכל הקדוש הגיע לתכלית שלימותו בסוף מעשה שלו, שמתחילה נתקבל אצל המשפיע בכח החכמה שלו כמש''ל (כמו שנתבאר לעיל) ע''פ אז ראה, ונתחלק בפרט בכח בינתו כמ''ש ויספרה, ואח''כ ע''י המדות ומלכות (ומלכות) ירד השכל עד הדיבור, וע''י עקימת שפתיו הוי מעשה, דהוא סוף שבעליון שאין למטה הימנו, סוף מעשה שלו נעשה תחילה אצל המקבל כידוע,

    ע''י התעוררות נעיצת התחלה שהוא העלם כח המשכיל, ועי''ז נתעורר מחודשות ונעלמות אצל המשפיע בעצמו. רק כשהוא מגיע לסוף הנתינה, שהשיעור כבר עבר כל השלבים, מחכמת המשפיע עד לדיבור, היינו שכבר הגיע לתחום המקבל, שזהו "סוף שבעליון שאין למטה הימנו", הרי עכשיו היינו חושבים שזהו, נגמר התהליך. אומר לנו המאמר, לא ולא! אזי מגיע הרב בעצמו לרמה שלא יכל להגיע לפני כן. הרב מגיע עכשיו להתחלה מחודשת. כי על ידי הסוף מעשה ניתן לו היכולת לנגוע ב"המחשבה תחלה" שלו, במקורו ושרשו. הרב הלך לגמרי למטה שאין למטה הימנו וזה הסוף, כשהוא נוגע במקבל אחרי הרבה צמצומים. והסוף מעשה של הרב נעשה ה"תחלה" אצל המקבל. ואז הוא מגיע לה"תחלה" שלו עצמו.

    וזה נכון בכל היחסים, כי זה נעוץ סופן בתחילתן, דהיינו בסוף יוצא ההתחלה האמיתית. הכוונה העצמותית ובמילא הפנימיות הכי עמוקה יוצאת בהסוף מעשה.

    דוגמא לדבר: כתוב אצל אברהם (בראשית כא, לג) וַיִּטַּע אֶשֶׁל בִּבְאֵר שָׁבַע וַיִּקְרָא שָׁם בְּשֵׁם יְ-ה-ו-ָה אֵל עוֹלָם. ובמסכת סוטה גרסינן, ויקרא וגו', אמר ריש לקיש, אל תקרא ויקרא אלא ויקריא, מלמד שהקריא אברהם אבינו לשמו של הקב"ה בפי כל עובר ושב, כיצד, לאחר שאכלו ושתו עמדו לברכו, אמר להם, וכי משלי אכלתם, והלא משל אלקי עולם אכלתם, הודו ושבחו וברכו למי שאמר והיה העולם.

    אם כך למה לא כתוב בתורה ויקריא? אמר הרבי מלובאוויטש (מאמר באתי לגני תשי"א, והוא מאמר הראשון שבו קיבל הנשיאות של חסידות חב"ד), שהתורה מלמדת כאן מסר עמוק. ה"ויקרא" לעצמו נעשה רק על ידי הויקריא לאחרים. בלשונו באידיש, אויב דו ווילסט אז ביי דיר זאל איינגיין דער ויקרא, מוז זיין דער ויקריא. זה ווארט קצר ולעניין שמסכם את אחד היסודות המרכזיים של הרבי. לא יתכן שיהיה ויקרא בכנות, אם חסר הויקריא.  

    לפני כמה שנים הלכתי לאוסטרליה לדבר, והגעתי לעיר המכונה פוירט. ולאחר מכן הלכתי לאכול ארוחת ערב אצל השליח המקומי וכו'. הוא ביקש ממני לומר דברי חיזוק לילדים. אמרתי נעוץ תחילתן בסופן, כאן זה סוף העולם ורק אתם יכולים להרים את העולם כולו. כמשל הליווער הידוע בלקו"ת פרשת האזינו, כשרוצים להגביה בנין מגביהים אותו מתחתיתו. אמרתי, כשרוצים להגביה את העולם צריכים להגיע פה, חצי כדור התחתון שבתחתון.

    Reply to this comment.Flag this comment.

  • A

    Aron -4 years ago

    Thank you for This wonderful source of Chassidus! It’s been years since I hear rabbi YY and I’ve been enjoying immensely on my commute. Thank you !!

    Reply to this comment.Flag this comment.

Maamar Reb Hillel Eisa B'Psikta #8

Rabbi YY Jacobson

  • August 2, 2019
  • |
  • 1 Av 5779
  • |
  • 460 views

Dedicated in the loving memory of Rabbi Nachum Muschel, in honor of his 4th yartzeit on 18 Tamuz, 5779, by Dr. Michael and Liz MuschelHe fled Chassidic Tarnov, Poland in 1939, as a young teenager, was exiled to  Siberia, and dedicated 60 years to educating and inspiring Jewish children and families in Monsey, NY.

Related Classes

Please help us continue our work
Sign up to receive latest content by Rabbi YY

Join our WhatsApp Community

Ways to get content by Rabbi YY Jacobson
Connect now
Picture of the authorPicture of the author